Skip to main content

Kopi Luwak Kopi Termahal Di dunia!! Betul ker????

Salam & hai ........ 1malaysia.. :))

adakah anda suka kopi? anda pengemar kopi?

mengapa sy kata kopi ni termahal di dunia?? apa yang myebabkan ia menjadi mahal? 

ni ada stu info pasal kopi yg termahal di dunia.. 

jom baca...!!!

usha2 tgk camne dorg buat kopi nie n apa bahan2 nyer 'power' dia.. hehe


~kopi luwak@civet coffee~


Harga kopi ni RM4,940 sekilogram atau 500gm RM2,298.

Ia telah di iktiraf oleh sebuah majalah antarabangsa Forbes, menyatakan kopi ini dijual sehingga RM4,940 (AS$1,300) sekilogram yang layak menjadikannya kopi termahal di dunia.

Keluarga Diraja dan golongan kaya- raya tersangat - sangat lah menggemarinya, malah di Hong Kong penggemar kopi sejati boleh meminumnya dengan harga hanya RM114 (AS$30) secawan at hotel bertaraf lima bintang. 

ok, kopi ini berasal dari pulau Sumatera, Indonesia, daerah yang mmg terkenal dgn penghasilan kopi yg sgt terbaik di dunia. Ia di hasilkan oleh sepesis mamalia, org sana panggil sbg Luwaks, org kita panggil 'Musang'.  

Binatang kecil ini hidup kat atas pokok2 dan buah kopi mrupakan salah satu makanan feveret dorang serta yang pling ia suke kopi merah matang. ia juga mkn buah ceri n kacang2 yg bebentuk bijirin.


Proses Penghasilan Kopi:

ia terhasil semudah ABC. :)) ok, mula2.. luwak ni akan pilih biji kopi yang terbaik sekali kt atas pokok kopi untuk di makan sbg mkanan mereka. tapi dorg xhancurkan biji kopi tapi menelan biji kopi ni bulat2.

setelah itu.. biji kopi tersebut akan di hadang dalam perut mereka selama beberapa hari (ikut suke dia la..ahaks!! ).. n bile dorang rasa sakit perut nak berak @ buang hajat dorang akan meninggalkan sisa-sisa najis biji-biji kopi tersebut berselerakkan kat atas dahan2 pokok yg berdekatan.. 

jadi, pengutip2 najis2 musang ini terutamanya pduduk tempatan akan mengutip najis tersebut dan mmbawa balik untuk tindakan selanjutnya.. 

setelah itu, biji kopi yang masih baik yang dikumpul dr lantai hutan tadi akan di bersihkan, lalu di panggang utk mjadi kopi. Menurut penggemar kopi luwak ini, rasa kopi ini sangat lah berbeza dr kopi2 biasa yg lain kerana ia memiliki rasa yang sangat sedap, kaya dgn zat besi serta penuh dgn karamel n rasa coklat. haha.. mcm  mana rasa tu ye..:)) 

Di sebabkan kopi ni sekarang sgt terkenal ia telah menjadi sumber pendapatan yg sangat lumayan kpd rakyat tempatan di sana. Sekarang org2 di sana siap menternak musang tersebut untuk tujuan komersial n dah byk ladang kopi di buka utk tujuan berkenaan.

jom tgk gambar kt bawah plk.. :)) 


~kopi di makan musang~


~lepas je dorang teran2.. putt kuo najis mcm ni.. hahaha~ 


~najis kotor yg perlu di bersihkan dulu~


~dah cuci biji kopi di panggang n d hancurkan~


~tadaa.. siap.. jom minum!! hehehe ~


layan Video ni jap~~




apa macam?  agak2 korang mampu tak? haha.. bagi ak xper lah kalau di tawar free pon ak xnak la, bila terbayang kan proses2 dia..eeeiiiii....  haha.. klu ak tak tahu xpe.. :)) 

kat malaysia ak xpasti dah ada ke tak kopi ni, klu korg teringin nk rasa search jelah kt google yer.. kalau korang suke entry ni sila klik 'like' eekk n tgglkan comment sekali, okeyy...

hav nice day.. daa :)) 


P/S:  Hukum meminum Kopi ini sila klik link ini http://www.islamgrid.gov.my/qna/index.php?cari=hukum+minum+kopi+luwak


Credit to: GooGle.. 


Comments

Popular posts from this blog

Telinga Tersumbat ? ?... hilang nikmat!!

Semalam selepas berbuka puasa saje tengok2 barang kat almari kabinet dapur umah tgk apa yang ada. Then terjumpa putik kapas dlm plastik. Ada la dalam 5, 6 batang. So tetiba tangan ni terasa gatai la plak nak mengorek telinga. Bila ingat2 balik last korek rasa nya setahun yang lepas..kuikuikui. :-P. Jadi tanpa membuang masa ak pun terus la menerjah ruang dalam telinga kanan ak dengan putik kapas tersebut. Masuk sebatang rasa bangga jap. Yer lah tgk sisa2 tahi telinga yang melekat kat putik kapas tersebut banyak kau.. Yela dh stahun tak korek kan.. Haha... Lepas tu ak masuk lagi sebatang n then tetiba telinga terus senyap. Berdengung je. Dengar bunyi pun mcm dengar tak dengar je.   ( putik kapas xelok korek telinga ) Ah sudah ak, korek punya korek lagi tak jalan jugak. Letak air pun xjalan. Hati dah risau takut jadi pekak. Xnak la muda2 lagi dh pekak. Dh la nak kawin xlama lagi. Xpasai nt org ckp pengantin baru pekak......hah! Tak nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!! Malam tu terus

Cuci Telinga Tersumbat? Kembali Nikmat? bhg.1

Assalamualaikum W.B.T Ya Allah lama sungguh tak kemaskini blog ni. dah hampir 4 tahun. mesti dah beranai -anai gamaknya..  setiap kali masuk bulan puasa je mesti post aku pasal Telinga Tersumbat?.. Hilang Nikmat?? akan naik balik.. haha rupa - rupanya masih ramai lagi mengalami masalah yang sama dengan aku kot..  aku jadi syok balik bila ramai yang komen2 pasal telinga mereka yang tersumbat, nak buat macam mana, dah la puasa.. batal ke nanti dan so on...  terasa "di hargai' pulak bila orang duk komen2 minta pendapat seolah - olah aku ni 'pakar' dalam bab itu, hakikatnya aku pun noob jugak sebab bukan bidang aku tu.. tapi aku melayan sahaja sebagai kawan2 dan sebagai manusia yang pernah sebaris mengalami masalah yang sama :D  untuk post kali ni julung - julung2 kali nya aku nk buat 'survey' ada tak yang nak tau cara-cara kita cuci telinga yang tersumbat sendiri? supaya kembali bernikmat sendiri? alat apa nak guna? berapa kos dan sebagainya?  kala

Pengucapan Awam .. Public Speaking

Salam… ni adalah pengalaman ak yang ak nk kongsi semasa ak menghadiri kursus induksi di akademi audit di nilai bulan 2 aritu.. antara bnyak2 tajuk ak sengaja memilih tajuk ni sbb ak rasa dekat di hati, lagipun ak suka buku2 motivasi ni, so bila dekat di hati.. senang lah kita nk cari point n laksanakan tajuk yg diberi dengan jayanya..insyallah… Tapi ak mgaku gak r tajuk ni susah.. sbb hanya org yang boleh mendalami maksud tersirat je boleh cari point..kalau tak kelaut lah… hoho.. apa yang penting adalah buat research sebaik mungkin.. sekarang ni semua maklumat di hujung jari je.. senang je kan… Antara yg ak buat ialah mendengar pemidato2 negara yg hebat.. pelajar2 Universiti yag banyak je videonya dalam internet, dan dari situ kite boleh cedok sedikit sebyk idea yg MANTOP!! Dri mereka. tajuk yang ak pilih ialah… Menyelami komunikasi minda, jika sesiapa nk copy or guna utk buat pengucapan awam dipersilakan.. tapi sila link semula ke blog sy yer.. tq. . ~MENYELAMI KOM