Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2010

pemuda n gagak hitam

di dalam sebuah pondok.. terdapat sebilangan org tengah khusyuk mendengar ceramah dari tok guru mereka.. masing2 dengan tekun mendengar setiap apa yg di cerita, hingga mata pun xberkelip..
kemudian tok guru itu pon menceritakan satu kisah seorg pemuda yang sgt zuhud serta kuat iman nya.. dan beliau sengaja menceritakan kepada anak2 muridnya untuk menguji adakah mereka snggup menjadi seperti pemuda tersebut..
bermula cerita, kata tok gurunya..

dalam sebuah kampung tinggal seorang pemuda yang sangat baik org nya..
solat tak tinggal, segala amalan yang baik di lakukan, jahat di tinggalkan.. amal makruh nahi mungkar la kata org kan..

pada suatu hari pemuda itu pon berjalan2 la untuk ke pasar mencari makanan untuk perut nya..
dlam perjalanan, beliau melewati bawah sepohon pokok.

tiba2..
sekor gagak telah melepaskan nafsunya dengan memberak najis nyer tepat keatas kepala pemuda tersebut..

sang gagak tu pon lalu terbang pergi tanpa rasa bersalah sedikit pon..
kmudian pemuda itu pon memandang keatas me…

~SuAtU KeTiKa dUlU d'KuAnTaN...~

..jam 5.45 pm..~~
Suatu petang di hadapan kuantan plaza bertentangan dgn mydin kuantan, pasaraya kebanggaan warga kota Pahang.. waktu itu ak n my frend farhan nk g mydin beli barang sikit.. cari pnya cari parking motor penuh, so dgn keberanian yg agakla ada kt diri ku, ak memaking je kat petak kuning yg di khaskan utk teksi shaja.berikut adalah perbualan yg ak pun xberapa ingat dah.. agak2 mcm nie la..

” aduh! penuh la plak paking petang ni.. an cuba ko tgk ada kosong tak kat sana, boleh alih sikit motor sape –sape”, kata ku. “jap2 ak tgk..”kata an pd ku.

Bbrpa saat kmdian..

parking penuh la min.. mu paking kt petak kuning tu ah” , kata nya lagi..
Aku pun menganguk je tanda setuju dan terus membwa motor ku ke tmpat tersebut.

“an boleh ker parking sini, xkena saman ke? Kan mari MPK xpasal melayangdua tiga puloh hingget”.
Waktu zaman stdy ni, besar tuh puloh hinggit, makan pun catu hari2 ni kan pulak nak bayar saman, xpatut – xptut.. huhu~
“ skung dah kul 6 ptg dol, mana MPK na…