Skip to main content

Oh! Anak.... alahai Ibu dan Oh! Bapak..... Silap Siapa Kah??


dalam 3 minggu lepas ak berkesempatan melancong sekejap kat pinggir kota. alah  tak jauh mana mana pun.. ROB je.. 

menatang apa tu ROB?? Republik Of Besut la... (ntah mcm mana la terkeluar republik tu.. planet asing baru jumpa ke apa nih..~~)

di ROB ni ak datang buat keje, kat Pejabat Gigi Jerteh. adalah dalam 2 minggu gitu. nak menghabiskan saki baki kerja yang jauh2 dulu sementara nk masuk bulan puasa tahun ni.. boleh buat yang dekat2 pulak nanti.

so, kat sana ak stay la 2 tempat, minggu 1 ak duk Hotel One Utama betul2 duk tengah bandar dan minggu ke-2 pula duk Demong Beach Resort.  Pada ak ok la. harga boleh tahan dan berpatutan. (details nanti ak cerita di entry lain). 

kerja.. biasa la semua ada stress, penat lelah dengan peraturan baru, masalah dengan pihak staf lagi mcm2 la. tapi sebagai org yang di pertanggung jawabkan dengan kerja tu.. kita rilek2 sudeh la... mcm ada satu lagu tu.... 


rilek brader, brader rilek... rilek la............... mcm tu lah lebih kurang kan. 

so, after hari last tu ak tumpang la kereta bos ak untuk balik rumah di Kuala Terengganu. bos ak ni pempuan. ok je pada aku,tapi yang tak tahan nya dia ni jenis cerewet sikit, keras kepala dan kawan baik dia 'suka melawan' tu mmg tak boleh di pisahkan... (saje mengata jap)..kehkeh.. 

Jarak ROB dengan KT ni ada la dalam 2 jam lebih kurang. biasa outstation ak balik dgn dia je. tapi hari tu laki dia datang ambik dgn bawak kete baru Saga FLX SE 1.6. ak ok je tak der masalah nek je.. ak dgn bos dan laki dia mmg dah kenal siap ak panggil 'akak' n 'abang' lagi untuk lebih mesra. tak la nampak terlalu formal.. 

so dalam perjalanan tu kiteorang sembang biasa2 lah pasal keje, pasal org2 sekarang.. budak2 zaman sekarang ni..mcm2 lagi la... oh ye pasangan ni ada 2 orang anak lelaki. dan bos aku ni isteri ke-2 laki dia. 

masa laki dia duk drive tu ada ternampak incik2 polis duk tahan lori - lori yang lebih muatan kot jalan OTW nak balik KT. so ak dgn laki dia saja la sembang2 pasal polis punya perangai ni... 

A = ( laki bos aku).

aku : alah bang, biasa la polis sekarang, silap sikit nak tahan org. saja nak kutip balik duit BRIM la tu.. 

A : ye doh tu. nak kutip balik duit BRIM. saman sana sini. Kamera AES lagi dan lain2 lah. 

aku : polis bkn semua jujur bang. majoriti 99% ambik rasuah. tapi tak semua la. 

kemudian ak citer pasal kawan ak . ada 1 hari tu dia balik keje lalu satu jalan. terlupa nk pakai tali pinggang keledar. kat depan tu ada roadblock. sah2 dah tak sempat. jadi polis tu tanya nk kena saman ke nk sattle luar. klu saman makan 300 gak ni. so kawan ak ckp sattle luar la en. polis tu tanya kwn aku berapa dia ada? 

kebetulan dia bwk 30 hinggit je dalam beg duit dia, siap tunjuk lagi kat polis tu. so polis tu ckp la ok.. nt ko keronyokkan sikit duit tu, ko jalan dlm 3 meter ko buang atas jalan raya. nt ak ambik. 

lepas je mmber ak buang, mmg sah dia ambik. 

( ni kwn ak citer bkn ak punya kess)


A : iye... sama juga kalau org makan pil kuda. sekali dah kena memang payah nak tinggal dah. selagi dia tak dapat apa dia nak abis lah punah jahanam dia kerjakan. bab kete rumah. asal dia nak dapat kan.. sebab dah jadi darah daging dia kan. 

aku : err... betul la tu kot.. budak2 zaman sekarang kan... 

( masa ni ak dah rasa lain mcm, dengan nada laki bos ak mcm pelik je. terlebih semangat nk berkata2... ak mcm dpt mengesan akan terjadi perbalahan antara mereka).. 

rupanya betul.. 

dorg laki bini gaduh la pasal anak dorg tu... 

bos ak senyap je la.. malas nak melawan. 

aku kat belakang iye kan je apa yang laki dia cakap.. 

A : tgk la anak kita tu ada 2 org tak tahu nak jadi apa.. sorg main pil kuda dah berapa kali masuk lokap. dulu dah janji tak nak buat dah. alih2 kuo main balik. beli motor jual motor. satu kat balai polis tak ambik2.. 

ish tak tahu la apa nak jadi.. awak ( bos aku) tak patut manjakan anak tu sangat. tgk anak dah tak reti nak berdikari. nak minta kereta bagi kereta. dlu janji dah ada kete nk keje. lepas dapat kereta tak keje2 jugak. sikit2 nak minta duit. nak keje tu malas. 

rim kete elok2 nak tukar rim sport. keje tu tak ada. awak juga yang kena bagi duit nk beli rim baru. bukan rim tu patah / rosak pun..  xukur baju di badan sendiri langsung. 

suruh sembahyang pun malas. org kalau tak solat ni payah la nak masuk rezeki. bla..bla.. 

ak kat belakang iye kan aje.. 

( btw bos ak ni sejak dari kawin sampai skrg keje luar selalu dan laki dia kontraktor. selalu tak ade kat umah. anak 2 org dri awal kecek duk dgn tok je... mmg kekurangan kasih sayang la..  )

A : awk la manja kan anak sangat semua dia nak semua awk bagi. nanti awk dh pencen nanti awk nk bagi apa? .. dorg dh tak keje... bla..bla... 
sepatutnya skrg ni awk duk rilek je kat umah, bawak kete p masjid je.. ini tidak duk memikirkan masalah anak2. bukan kecil pun. dh besar. keje malas nk bergantung kat awk je.. sampai bila.. nak servis kete pun awk jugak kena buat.. g lah sendiri tak kan tu pun nak suruh awk juga buat.. bla..bla... bla.. 

mcm2 lagi la dia duk bebel sampai ak sampai kat umah. ak yang duk belakang ni boleh menanah la telinga.. well mangsa keadaan kan..


apa yang ak duk perhatikan masalah dorg ni.. bos ak ni mmg jenis syng anak lebih2.. semua anak nak dia bagi. beli laptop, laptop kena curi.. nak duit bagi..tapi keje malas!! 

yang laki dia pulak kaya keje kontraktor. ambik sub sini sana. sebb tu kawin 2,. tapi bab anak tu dia jenis nak lepas tangan. semua lepas kat bos aku. msa kecik xpernah nak jaga anak. sebab duk berkepit dgn bini tua dia je.. alahai... 

mmg dorg ni ada kes sebenarnya. tapi ak malas nak tanya lebih2..dorang nk bercerita ak dengan. nk ak adili mmg tak la.. 

ibarat bos ak ni oh ! anak ku semua nak ibu bagi.. yang di bapak plak.. nampak yang salah je.. nak perbetulkan tak reti... Oh! bapak... mana silap tu.. 

siapakah yang silap sebenarnya?? .......


adohai... 


 

Comments

  1. Saye pernah telinga belah kanan penuh dgn taik telinga yg keras,pkai ubat titis yg doktor bgi still tk bgi kesan apa2..lpstu pegi klinik doktor cuci telinga,rasa dye memang sakit sgt sbb doktor ni tk gune picagari...dye gune mesen yg kluarkan air lpstu sedut skali.Doktor tu cuci2 dye kte ade lgi,saye dh nk nangis dh ptu doktor prempuan dtg suruh stop sbb kesian.Dye bwk pegi bilik sebelah,cuci gne picagari pulak tpi still skit sbb kesan mesen tu tdi,alhamdulillah dh bersih...ini adalah pengalaman yg tidak akn saye lupakan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Telinga Tersumbat ? ?... hilang nikmat!!

Semalam selepas berbuka puasa saje tengok2 barang kat almari kabinet dapur umah tgk apa yang ada. Then terjumpa putik kapas dlm plastik. Ada la dalam 5, 6 batang. So tetiba tangan ni terasa gatai la plak nak mengorek telinga. Bila ingat2 balik last korek rasa nya setahun yang lepas..kuikuikui. :-P. Jadi tanpa membuang masa ak pun terus la menerjah ruang dalam telinga kanan ak dengan putik kapas tersebut. Masuk sebatang rasa bangga jap. Yer lah tgk sisa2 tahi telinga yang melekat kat putik kapas tersebut banyak kau.. Yela dh stahun tak korek kan.. Haha... Lepas tu ak masuk lagi sebatang n then tetiba telinga terus senyap. Berdengung je. Dengar bunyi pun mcm dengar tak dengar je. 
 ( putik kapas xelok korek telinga )
Ah sudah ak, korek punya korek lagi tak jalan jugak. Letak air pun xjalan. Hati dah risau takut jadi pekak. Xnak la muda2 lagi dh pekak. Dh la nak kawin xlama lagi. Xpasai nt org ckp pengantin baru pekak......hah! Tak nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!! Malam tu terus xjadi nak p t…

Pengucapan Awam .. Public Speaking

Salam… ni adalah pengalaman ak yang ak nk kongsi semasa ak menghadiri kursus induksi di akademi audit di nilai bulan 2 aritu.. antara bnyak2 tajuk ak sengaja memilih tajuk ni sbb ak rasa dekat di hati, lagipun ak suka buku2 motivasi ni,so bila dekat di hati.. senang lah kita nk cari point n laksanakan tajuk yg diberi dengan jayanya..insyallah… Tapi ak mgaku gak r tajuk ni susah.. sbb hanya org yang boleh mendalami maksud tersirat je boleh cari point..kalau tak kelaut lah… hoho..apa yang penting adalah buat research sebaik mungkin.. sekarang ni semua maklumat di hujung jari je..senang je kan… Antara yg ak buat ialah mendengar pemidato2 negara yg hebat.. pelajar2 Universiti yag banyak je videonya dalam internet, dan dari situ kite boleh cedok sedikit sebyk idea yg MANTOP!! Dri mereka.tajuk yang ak pilih ialah… Menyelami komunikasi minda, jika sesiapa nk copy or guna utk buat pengucapan awam dipersilakan.. tapi sila link semula ke blog sy yer.. tq..~MENYELAMI KOMUNIKASI MINDA~
“ bissmilla…